Zwolle, zaterdagochtend in hartje winkelcentrum. Met een boodschappenlijstje in de ene en een winkelmandje in de andere hand loop ik de supermarkt in. Ik slalom om de ronddwalende mensen om mij heen op weg naar de bekende schappen om zo snel mogelijk die winkel weer uit te lopen , we hebben vanmiddag immers leuke plannen in de agenda. Aanbiedingen scan ik nog even in het voorbijgaan, maar die heb ik eigenlijk al van tevoren bekeken. Sommige items zien er wel aanlokkelijk uit, maar neen ik heb al besloten dat ik daar een alternatief voor meeneem.
Twee dagen later loop ik een paar kilometer zuidelijker achtereenvolgens de drogisterij, de bakkerij, de slagerij, de supermarkt én de groentezaak in. Mijn gebruikelijke ochtendje voor een oudere dame die ik mijn diensten aanbied. Zij kan helaas niet meer mee, dus wij hebben samen een boodschappenlijstje voor haar gemaakt. Het is vaak even zoeken naar haar benodigdheden en bij de drogisterij is het al raak; goh wat veel aanbiedingen hier. Kan ik dit niet ook gebruiken? Was dit niet al op? Oh ja, dat had ik geloof ik ook nodig, ach dit klinkt als een goede aanbieding en goede kwaliteit. Deze neem ik straks nog even mee voor mezelf.
Thuis aangekomen zit ik mijzelf te verbazen; ik had dit helemaal niet nodig en bovendien stond dit potje/zalfje nog in de voorraadkast… Mijn ‘geoefende display’-brein is dus niet zozeer immuun voor reclame-uitingen want dit lijkt wel even anders te werken…
En dat klopt. Een paar weken later wonen mijn collega Linda en ik een informatiesessie bij over neuromarketing. De situaties als hierboven beschrijven precies de splitsing tussen de twee vormen van aandacht. Het doelgerichte (topdown) winkelgedrag en de bottum up (laten leiden) situatie van open-minded consumenten. Goede neuromarketing speelt in op gedragspatronen in de hersenen van mensen in bepaalde situaties. Het begrijpen dat een plaatje links leuk is maar verkeerde afleiding geeft, waardoor het product rechts onopgemerkt blijft, is key voor een goede campagne. Het gaat zomaar om het creëren van keuzes voor de klant, het verlekkeren, een verfijnde fotografie, kloppend lijnenspel en de juiste posities van product en artwork.
Of wij nu een praktische en onderscheidende schap-display of een uniek en bijzondere campagne voor/met u ontwikkelen. Na kennis te hebben genomen van het onderbewuste, wordt het nog leuker om ontwerpen voor u te ontwikkelen omdat wij precies weten waar op te letten.