‘Duurzaam verpakken’ we kennen deze woorden inmiddels allemaal. Maar wat betekent duurzaam verpakken eigenlijk? Na de vraag: ‘Gebruiken jullie FSC gecertificeerd materiaal?’ houdt het in de papierindustrie al snel op, want papier is een hernieuwbare bron en dus duurzaam, toch?
Toen ik hoorde dat het KIDV weer een training omtrent ‘duurzaam verpakken’ in petto had, heb ik mij gelijk ingeschreven. Tijdens mijn opleiding ben ik veel bezig geweest met duurzaam verpakken en de innovaties en trends die er spelen rondom duurzaamheid. Dit vond ik altijd reuze interessant, met name omdat dit veel impact heeft op de toekomst van onze wereld. Toen ik na mijn studie in de werkende wereld terecht kwam ben ik mij veel minder met duurzaamheid bezig gaan houden omdat veel bedrijven de standaard duurzaamheid sheets wel op orde hebben; duurzaam gewonnen energie, duurzaamheids certificeringen, duurzame grondstoffen en niet te vergeten; ze zijn natuurlijk allemaal hartstikke MVO bezig. Whatever that means.
Maar wat als je daadwerkelijk het verschil wil maken? Als je echt intrinsiek gemotiveerd bent om hetgeen wat jij op de markt brengt op een verantwoorde manier wil doen? Dan moet je in mijn beleving een stapje verder gaan dan certificaten en het uitslaan van kreten over duurzaamheid.
Ik heb deelgenomen aan de training om te leren wat de huidige stand van zaken is omtrent het recyclen van papieren en kartonnen verpakkingen maar ook omtrent andere materiaalsoorten, zodat we ook weten welke thema’s er bij onze klanten spelen. Door goed op de hoogte te zijn van de do’s en dont’s in de end of life fase van onze displays en verpakkingen kunnen we op de juiste manier de ontwerpfase in gaan. Naast de recycling van een verpakking zijn er nog genoeg andere strategieën te benoemen die een verpakking kunnen verduurzamen. Voor ons is het belangrijk dat wij onze klanten hierin kunnen adviseren zodat we ons samen kunnen inzetten voor een duurzamere toekomst.
Wilt u weten hoe u uw merk kan verduurzamen? Neem dan contact met ons op.